
 

Did the Russians Aid Saddam 
Hussein’s War Effort? 
 

PONARS Policy Memo No. 405 

Mark Kramer 
Harvard University 

April 2006 

A lengthy study issued by the U.S. Defense Department in March 2006 has sparked 
allegations that Russian officials helped Saddam Hussein defend against the U.S.-led 
invasion of Iraq three years earlier. The report cites Iraqi documents from March 2003 
containing information allegedly provided by Russian diplomats and intelligence 
officers. The day after the report was released, a spokesman for the Russian Foreign 
Intelligence Service (SVR) heatedly denied that any intelligence was supplied to 
Saddam Hussein’s regime before or during the war in March 2003. Secretary of State 
Condoleezza Rice said that she would seek clarification of the matter from the Russian 
government, but thus far no clarification has been forthcoming.  

 The Pentagon report itself is an impressive, analytically persuasive study by 
analysts who clearly were doing their best to make sense of the huge amount of 
evidence available to them, including interviews with captured Iraqi leaders, a vast 
number of Iraqi documents, and published sources. However, the analysts were 
responsible only for assessing the Iraqi regime's perspective on the war. They skillfully 
highlight the extraordinary degree of self-delusion and incompetence on the part of the 
Iraqi leadership, but they do not – and were not expected to – evaluate the veracity of 
claims about other countries found in the Iraqi documents. At a news conference shortly 
after the report’s publication, the Pentagon analysts expressed confidence that the Iraqi 
documents are authentic and that Iraqi leaders were receiving information that 
supposedly came from Russian officials, but they explicitly refrained from judging 
whether, and under what circumstances, the Russians may actually have provided the 



DID THE RUSSIANS AID SADDAM HUSSEIN’S WAR EFFORT? 2 

information. 

 The two main documents cited in the report that pertain to alleged Russian 
intelligence assistance – an undated, 3-page handwritten description of U.S. force 
deployments as of early March 2003 based on information allegedly provided by 
Russian Ambassador Vladimir Titorenko, and a typed, 8-page description of U.S. war 
plans dated March 25, 2003 and based on information also attributed to Titorenko, who 
cited “sources at the U.S. Central Command in Doha” – are publicly available, though 
only in Arabic. The excerpts cited in the Pentagon report are accurately quoted and are 
not taken out of context. A few other Iraqi documents concerning alleged Russian 
intelligence cooperation have been quoted extensively in some Russian and Western 
press reports from as far back as 2004. There is no inherent reason to doubt that these 
items, too, are authentic and have been quoted accurately. Whether the information 
contained in the documents is accurate is, of course, a different matter. 

 The SVR’s denials of having provided war-related information to Iraq are 
largely irrelevant. The Russian agencies whose activities are in question are the military 
intelligence service (GRU) and the Foreign Ministry, not the SVR. Hence, whatever the 
SVR says is beside the point. Many reports in the Russian and Western press in March 
2003 indicated that General Vladislav Achalov, the former commander of Soviet 
airborne forces who supported the attempted coup in Moscow in August 1991, visited 
Baghdad shortly before the March 2003 invasion, accompanied by another retired 
Russian general. Photographs taken at the time confirm that the two generals were 
awarded medals by the Iraqi defense minister on behalf of Saddam Hussein. In 
subsequent interviews, Achalov acknowledged that he traveled to Iraq at least 15-20 
other times in the few years prior to the war. 

 Russian and Western press reports in March 2003 and afterward also indicated 
that other GRU officers were working with the Iraqi regime on a daily basis before and 
during the war, often through Abbas Qunfith, the former Iraqi Ambassador to Moscow, 
who sent numerous reports to Iraqi leaders citing GRU and diplomatic sources. In 
addition, a GRU “working group” known as Ramzaj, which posted daily assessments 
on a Russian military website, was widely described in the Russian press as a unit 
aiding the Iraqi government. Although Ramzaj’s forecasts and some of its information 
proved to be wildly off the mark, the reports appearing in major Russian dailies and in 
highly respected trade publications like Nezavisimoe voennoe obozrenie lend strong 
credence to the assertions in the Iraqi documents that Ambassador Titorenko and some 
Russian military intelligence officers actively aided the Iraqi regime’s efforts to 
withstand the U.S. invasion. 

 If Titorenko did provide illicit assistance, his motive may have been partly 
financial. The Volcker Commission’s final report on fraud and corruption in the United 
Nations (UN) oil-for-food program, published in October 2005, listed Titorenko and his 
son as having received allocations of some 23.7 million barrels of oil. The report also 
listed numerous other Russian politicians and political entities, including Russian 
President Vladimir Putin's then-chief of staff Alexander Voloshin, the speaker of the 
upper house of the Russian parliament, Egor Stroyev, the Russian Communist Party, 
and the pro-Moscow government in Chechnya, as recipients of large oil allocations 



MARK KRAMER 3

worth many millions of dollars. 

 Whether Titorenko's apparent actions and the GRU cooperation were 
authorized at high levels is far from clear. Despite the often unsavory policies adopted 
by Russian President Vladimir Putin, there is no conclusive evidence that Putin or Igor 
Ivanov, who was then Russian foreign minister, would have given explicit approval for 
the provision of help that they almost certainly knew would be discovered by the 
United States. Russian opposition to the war – opposition motivated mostly by financial 
considerations (the enormous profits that Russian companies and elites had been 
reaping from the oil-for-food program) rather than by principle – was much stronger 
than many experts had anticipated. But this does not necessarily mean that Russian 
leaders would have condoned transferring information that potentially would cost 
American lives and would stand a high chance of eventually being detected. Unless 
solid evidence emerges to the contrary, we cannot assume that illicit cooperation by 
Titorenko and some GRU officers with Iraq in March 2003 was authorized at the highest 
levels. 

 Press coverage of the Pentagon report has emphasized an excerpt from the 
Iraqi document describing U.S. war plans that refers to “information that the Russians 
have collected from their sources inside the American Central Command in Doha.”  
Many journalists have construed this to mean that the Russians had a spy working in 
the U.S. Central Command. That conclusion seems highly dubious, even if the Iraqi 
document is accurate in what it says about the provenance of the information. Far more 
likely is that the Russian information was collected through electronic intercepts of 
communications or possibly even through an authorized sharing of information. The 
former possibility is a good deal more likely than the latter, but either of these 
possibilities is far more plausible than the notion that the Russians had recruited or 
planted a spy in the U.S. Central Command. 

 Indeed, had a spy actually been present there, he or she presumably would 
have provided highly accurate information. But one of the interesting aspects of the 
information allegedly turned over by the GRU and Ambassador Titorenko is that some 
of it proved to be egregiously wrong. The provision of this information, far from 
hindering Operation Iraqi Freedom, may actually have facilitated it in some small way 
by misleading the Iraqi leadership. Clearly, if Saddam Hussein and his aides relied to 
any significant degree on the information allegedly provided by Russian officials, they 
ended up worse off than if they had ignored it or had never received it. 

 The erroneousness of some of the intelligence suggests that U.S. commanders 
may have deliberately floated false information that they hoped would be picked up by 
Russian intelligence-gathering platforms and would then be provided to the Iraqis. 
General Tommy Franks, who oversaw the U.S. war effort, alludes to such a plan in his 
memoirs.  The American commanders, like the rest of us, knew from press reports at 
the time that GRU officers were in Baghdad and were apparently assisting the Iraqis. 
Hence, the Americans may have counted on the likelihood that false information, after 
being picked up by Russian intelligence platforms and circulated within the GRU, 
would become known to the Russian officers in Iraq and would be divulged to the 
Iraqis. If this was indeed the case, the U.S. scheme worked brilliantly. 



DID THE RUSSIANS AID SADDAM HUSSEIN’S WAR EFFORT? 4 

 The attempts by Russian officials and some Russian analysts to link the 
publication of the Pentagon report with the ongoing debate in the UN Security Council 
about Iran are far-fetched. The 210-page Pentagon report is a carefully prepared and 
extremely interesting analysis of the Iraqi regime's perspective. The notion that such a 
lengthy and thorough document was suddenly conjured up to serve a transitory 
diplomatic interest is preposterous. 

 Even more preposterous is the claim by Sergei Oznobishchev, the head of the 
Moscow-based Institute of Strategic Evaluations and Analyses, that the Pentagon issued 
its report because of a desire to undercut Russia. The RIA-Novosti press agency quotes 
Oznobishchev as saying that “they [Pentagon officials] are irritated by Russia's 
strengthening position in the international arena and its foreign policy course.”  This 
statement not only is misguided in its assessment of the Pentagon authors’ motivations, 
but also reflects a high degree of wishful thinking about Russia's place in the 
international arena.  

  The Iraqi documents have exacerbated U.S. concerns about Russia at a time 
when Putin is preparing to chair the July 2006 G-8 summit in St. Petersburg. The uproar 
surrounding the disclosures is a sign of how frayed the West's relationship with Russia 
has become. Rather than simply brushing aside the report, the Russian government 
would be wise to clear up the matter as expeditiously as possible. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
PONARS publications are funded through the International Peace and Security Program of the Carnegie Corporation of 
New York and the Program on Global Security and Sustainability of the John D. and Catherine T. MacArthur 
Foundation. The views expressed in these publications are those of the author alone. Publication of these series does not 
imply endorsement by PONARS, the Center for Strategic and International Studies, the Carnegie Corporation, or the 
MacAuthur Foundation. 


