
 

1 

 

 
 

The Curious Case of Rustavi-2 
PROTECTING MEDIA FREEDOM AND THE RULE OF LAW IN GEORGIA 
 

PONARS Eurasia Policy Memo No. 400 

November 2015 

 

Cory Welt1 

George Washington University 

 

 

 

Rustavi-2 is the most popular television channel in Georgia. It has the most advertising 

revenue and airs most of the country’s top-watched programs, including news shows. In 

opinion polls, over 80 percent of respondents say they regularly watch the station (and 

Imedi, Georgia’s second most popular channel).  

 

This is why a controversial Tbilisi court decision to take the station away from its 

opposition-affiliated owners has caused such consternation. It has raised questions 

about media freedom and judicial independence under the watch of the Georgian 

Dream ruling coalition, which came to power in protest against former president 

Mikheil Saakashvili’s government, which frequently disregarded both. The present 

government has pledged to adopt democratic European values and is working to 

implement governance reforms as part of an EU association agreement.  

 

Whether the legal process can now right itself will be an important test of Georgia’s 

democratic standing. Ideally, potential injustices leading to Rustavi-2’s current 

ownership status can still be properly investigated and remedied. But this should not 

come at the cost of rule of law abuses and the undermining of Georgia’s democratic 

media environment.  

 

The Politics Around Rustavi-2   

 

In addition to being popular, Rustavi-2 has a reputation for being close to politics. The 

station was a fierce critic of Eduard Shevardnadze and an active supporter of the 2003 

Rose Revolution that brought Saakashvili to power. Under his rule, Rustavi-2’s 

independence was eviscerated and the station came under close governmental control. 

                                                           
1 Cory Welt is Associate Research Professor and Associate Director of the Institute for European, Russian, 
and Eurasian Studies (IERES) at the George Washington University’s Elliott School of International Affairs 
and Co-director of PONARS Eurasia. 

http://www.ponarseurasia.org
https://www.ndi.org/georgia-polls
http://www.ponarseurasia.org/members/cory-welt


 

2 

After the 2012 loss of Saakashvili’s United National Movement (UNM), Rustavi-2 

remained under the control of UNM associates, including station director Nika 

Gvaramia, a former UNM parliamentary deputy and minister.      

 

Under Gvaramia, the station has once again embraced its role as a platform for 

government criticism. Its public relations director Nino Nakashidze has called Rustavi-2 

“the most critical and pro-opposition” television channel in the country. In the above-

cited polls, some 40-50 percent of Georgian respondents in 2013-2014 agreed that 

Rustavi-2 represents the views of the UNM (around 20 percent disagreed). 

 

Rustavi-2’s open attitude to the opposition potentially poses a challenge to the 

government in the run-up to next year’s parliamentary elections. The ruling Georgian 

Dream coalition has seen its popularity plummet since the end of 2013. A poll from 

August 2015 suggested it has a devastatingly low level of public support (14 percent), 

neck-and-neck with the UNM, which has retained a small but consistent base in its years 

in opposition.     

 

The Property Rights Around Rustavi-2 

 

Behind Rustavi-2’s popularity and politics lies a murky ownership history. In 2004, its 

founders, Erosi Kitsmarishvili, Davit Dvali, and Jarji Akimidze, sold 90 percent of the 

company under the questionable threat of bankruptcy to an intermediary that then 

transferred ownership to businessman Kibar Khalvashi, the plaintiff in the current case.  

 

Subsequent ownership transfers were for years obscured through the use of transactions 

involving middlemen, various business holdings, and (until 2012) shell and offshore 

companies. Since the initial sale, Rustavi-2 has passed through the hands of five major 

UNM-connected sets of owners—Khalvashi (2004-2006); Robert Bezhuashvili, father of 

UNM parliamentarian Davit Bezhuashvili and former minister Gela Bezhuashvili (2005-

2011); Bidzina Nizharadze (2006-2009); Giorgi Gegeshidze and his widow Nino 

Nizharadze (2009-); and brothers Levan and Giorgi Karamanishvili, current owners of 

over 90% of the station (2011-). 

 

The circumstances of Rustavi-2’s initial sale remain obscure. There are indications that 

former general-director Kitsmarishvili collaborated with the UNM government to 

transfer the station to the state’s control.2 But by 2008, Kitsmarishvili appears to have 

regretted this decision. He accused Saakashvili of secretly controlling the station and 

claimed he would one day regain his ownership share. After the 2012 change in 

government, he again expressed a desire to recover the station, and so did his estranged 

co-founders Dvali and Akimidze. So too did their successor Khalvashi. By mid-2013, an 

                                                           
2 An indispensable source for the history of the 2004 sale of Rustavi-2 is a documentary by investigative 
reporters at Georgia’s Studio Monitor that includes interviews with Kitsmarishvili and Khalvashi. The film 
is available at: https://www.youtube.com/watch?v=d-vefDcvLZY.  

http://web2.rustavi2.com/en/news/27608
http://www.transparency.ge/sites/default/files/post_attachments/Who%20Owned%20Georgia%20Eng.pdf
https://www.beaconreader.com/paul-rimple/georgian-deja-vu-meddling-with-the-media
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=20031
https://www.youtube.com/watch?v=d-vefDcvLZY


 

3 

official investigation into the claims of Dvali and Akimidze was reportedly underway. 

As for Kitsmarishvili, he was found dead by a single gunshot last year in what 

investigators tentatively labeled a suicide, although the circumstances of his death 

remain unresolved and his friends and associates remain skeptical.  

 

The dispute over Rustavi-2’s ownership echoes a past dispute over Georgia’s second 

television channel, Imedi. That dispute also involved a murky ownership takeover by 

government-connected figures. Imedi was founded by oligarch Badri Patarkatsishvili, 

whom the UNM government accused of fomenting regime change in 2007 and who died 

of a heart attack shortly thereafter. After his death, an ownership dispute arose between 

Patarkatsishvili’s widow, an alleged Georgian-American step-cousin, and a mysterious 

shell company. But unlike in the case of Rustavi-2, the Imedi takeover was eventually 

righted after its UNM-affiliated owners transferred the station back to Patarkatsishvili’s 

widow less than 3 weeks after the UNM lost power. 

 

The Abuses of Law Around Rustavi-2 

 

Legitimate questions exist about how Rustavi-2 ended up in the hands of its current 

owners. These questions have been sidelined, however, as a result of the questionable 

process by which a Tbilisi City Court judge has ruled to deprive the owners of the 

station. While the case must still pass through appeal, the process so far suggests court 

complicity in developments that have had little to do with the rule of law.   

 

A major concern has been the court’s readiness to accept at face value the questionable 

legitimacy of plaintiff Khalvashi’s ownership claims. It was not his claims but those of 

co-founders Dvali and Akimidze that prompted the initial investigation. Their claims, in 

turn, rest on Khalvashi’s involvement in a potentially illegal plot to deprive them of 

their rightful ownership. The three founders officially (and, they say, reluctantly) sold 

the station to Khalvashi for a total of $250,000, but Khalvashi claims that he actually paid 

over $7 million. Intriguingly, the Georgian government acknowledges such infelicitous 

details; a brief on the Rustavi-2 case that the government circulated in a public email 

received by the author states that the “real” amount of the sale was around $2 million.  

 

Also of concern is the informal alliance that has emerged between Khalvashi and his 

former victims and newfound allies Dvali and Akimidze. Once the judge issued his 

verdict, it emerged that Khalvashi and the two founders—and, evidently, the judge 

himself—were working in tandem. Pending appeal, the court unexpectedly resolved to 

replace Rustavi-2’s management with a temporary team, one of whom was Dvali 

himself. The three past owners then appeared at a joint press conference, at which 

Khalvashi announced he had made a deal to give half his shares to Dvali and Akimidze 

in the event that the court’s decision is upheld. 

 

http://www.transparency.ge/en/node/3266
http://1tv.ge/en/news/view/109921.html


 

4 

Finally, there is the degree of interest the government has taken in the case. With 

Kitsmarishvili dead and successive owners silent, the dispute has ended up between 

Dvali, Akimidze, and Khalvashi, on the one hand, and the current owners, on the other. 

In this dispute, the allegedly aggrieved trio has had the support of the government from 

the start. In November 2012, then-Prime Minister Bidzina Ivanishvili, the wealthy 

businessman who is still widely assumed to play a prominent informal role in 

government, said at a press conference that he knew that “two owners [i.e., 

Dvali/Akimidze and Khalvashi] are claiming Rustavi-2, sorting out relations between 

themselves.”3 Referring to all three, he said he considered them to be the station’s real 

owners. Soon after, the late Kitsmarishvili cited another of Ivanishvili’s media 

appearances as evidence that the government was improperly involved in the case and, 

in particular, favored Khalvashi (whose sister is a member of parliament from 

Ivanishvili’s party).  

 

A number of other concerns have also marred the case. At the outset, the court granted 

Khalvashi’s request to freeze Rustavi-2’s assets, not only barring its owners from selling 

shares in the company (which they were in fact trying to do) but forbidding the station 

from selling or renting equipment and other property and limiting its ability to take 

loans. The court managed to issue its verdict less than three months after Khalvashi filed 

his lawsuit—an extraordinary feat given the complicated web of tangled claims 

surrounding the station’s ownership and the dearth of hard evidence for many of 

Khalvashi’s claims. Finally, the verdict hinged on Khalvashi’s claim that he sold the 

station at a price far less than it was worth, without regard for the fact that this is also 

how he (at least legally) acquired the station in the first place.  

 

The International Reaction  

 

Foreign friends of Georgia have closed ranks in expressing concerns about the case. 

Representatives of the OSCE, the EU, and the United States have been closely watching 

developments unfold, while emphasizing the importance of ensuring media freedom 

and the rule of law. Early on, the State Department noted that “actions that give the 

appearance of…constricting media freedoms or compromising…media pluralism, are, 

frankly, disturbing.” In the wake of the court appointment of temporary managers, 

Georgia’s friends moved from concern to outright condemnation. The most critical was 

OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatovic, who blasted the court’s 

decision to replace management as an attempt “to unduly influence” Rustavi-2’s 

editorial policy, something that is “nothing short of the abuse of the rule of law and 

democratic foundations in a society.”    

 

 

 

                                                           
3 The translation comes from BBC Monitoring (subscription only). 

http://old.1tv.ge/video/15387
http://www.media.ge/en/portal/articles/52174/
https://global.factiva.com/ha/default.aspx#./!?&_suid=144794408312609770698377396911


 

5 

Widening Government Fissures 

 

After the court moved to replace Rustavi-2’s senior management, general director 

Gvaramia termed it a sign that “dictatorship” had been established in Georgia. In truth, 

while there is reason to suspect political interference and/or judicial corruption, the case 

has widened existing fissures within government and could yet be resolved in a rule of 

law fashion.  

 

Prime Minister Irakly Gharibashvili, Ivanishvili’s protégé, stayed firm in insisting that 

the government had nothing to do with the case. After the court ruling, he insisted that 

“this is a private ownership dispute between two parties, which has been decided upon 

by the court, in accordance with due process and the rule of law….[W]e all—including 

the government—must get used to obeying court decisions in our modern and 

democratic Georgia…[w]hether we like it or not.” At the same time, the government 

thought nothing of circulating (in the above-mentioned email) leaked and likely 

illegally-recorded transcripts of phone conversations between Saakashvili, Gvaramia, 

and another former government official that appeared to confirm the station’s close 

relationship to the UNM. 

 

Other senior officials have questioned the convenience of relying on a façade of political 

noninterference. President Giorgi Margvelashvili called on the government “not to limit 

itself to making only formal statements” or “to lock itself up in [its] own little world” 

when assessing the implications of the case. 4  Chairman of the coalition’s liberal 

Republican Party parliamentary fraction Davit Berdzenishvili went further, declaring 

that his party “strongly distances itself from these processes”; both he and his party 

colleague, parliamentary chairman Davit Usupashvili, implied that the court decision 

was riddled with improprieties. The government-appointed ombudsman joined in, 

noting that the decision to appoint temporary management “not only calls into question 

the impartiality of a specific judge but also exposes serious problems in the judicial 

system.”  

 

These fissures extend to the judiciary itself. Georgia’s Constitutional Court is chaired by 

a former minister in Saakashvili’s government and has developed a reputation for 

decisions that contravene government wishes. The day before the Tbilisi city court 

issued its verdict, the Constitutional Court agreed to Rustavi-2’s request to temporarily 

suspend a legal provision allowing lower courts to immediately enforce decisions that 

have yet to go to appeal. The Tbilisi court’s decision to remove Rustavi-2’s management 

appeared to be an effort to circumvent this ruling. But this proved a step too far; even 

Ivanishvili acknowledged that the Tbilisi judge’s decision raised “questions” that the 

courts needed to resolve. Sure enough, the Constitutional Court then suspended a 

                                                           
4 The translation comes from BBC Monitoring (subscription only). 

http://gov.ge/index.php?lang_id=ENG&sec_id=412&info_id=52319
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=28755
https://global.factiva.com/ha/default.aspx#./!?&_suid=144794509398808611965975724161


 

6 

second legal provision that the Tbilisi court had used to make its decision (and which it 

had partially retracted on its own the day before). 

 

Conclusion 

 

Domestic and foreign pressures may yet steer the appeals process toward resolution of 

the dispute in a way that is more genuinely in line with the rule of law. Ideally, this 

would entail a far broader review of the case, including a thorough accounting of the full 

sequence of ownership transfers and a more honest determination of whether any 

aggrieved parties deserve compensation. It is another question whether such a far-

reaching investigation is possible at this point, or whether the parties involved would 

actually desire it. 

 

Meanwhile, the case has raised new questions about the state of Georgian democracy. 

The Georgian Dream was popularly elected in large part as a reaction against the former 

government’s frequent disregard for the rule of law. The Rustavi-2 case is the most 

persuasive sign to date that the government is willing to engage—or at least tolerate—

the same kind of abuses that brought them to power in the first place. Whether the 

system will now right itself stands as a test of Georgia’s democratic governance.  

 

Behind all the hullabaloo lies a fundamental issue concerning the relationship between 

media and politics. For now, Georgia’s most popular television station retains the 

function of a government watchdog by virtue of its opposition affiliation. On balance 

that is something that contributes to the maintenance of Georgian democracy and is a 

staple feature of more-established democracies around the world. In the government’s 

quest to redress potential wrongs of the past, this has to be kept in consideration, 

together with a proper respect for the rule of law. 

 

   

  
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

© PONARS Eurasia 2015. The statements made and views expressed are 
solely the responsibility of the author. PONARS Eurasia is an international 
network of scholars advancing new approaches to research on security, 
politics, economics, and society in Russia and Eurasia. PONARS Eurasia is 
based at the Institute for European, Russian and Eurasian Studies (IERES) at 
the George Washington University’s Elliott School of International Affairs. 
This publication was made possible in part by a grant from Carnegie 
Corporation of New York.  www.ponarseurasia.org 

http://www.gwu.edu/~ieresgwu/
http://www.ponarseurasia.org/

